HUMUS no. 3 | 2009

 

Als kind ging Boudewijn de Groot naar de zondagsschool, maar van het bestaan van een almachtige God hebben ze hem daar niet kunnen overtuigen. Al vijfenveertig jaar zingt de bekende Nederlandse muzikant over kleine
en grote dingen in het leven. Hij is meer een man van gevoel en van langzaam gerijpte overtuigingen dan van breed uitgedragen ideeën. Het is bijna niet denkbaar dat er volwassen Nederlanders zijn die Boudewijn de Groot niet kennen.

‘Op alle scholen was ik een gemiddelde leerling’

 

Al 45 jaar is Boudewijn de Groot een van de meest succesvolle Nederlandse artiesten. Nummers als ‘Jimmy’, ‘Een tip van de sluier’ en ‘Het Land van Maas en Waal’ zijn in ons collectieve geheugen gegrift. Eind 2005 verdrong zijn ‘Avond’ zelfs Queens ‘Bohemian Rhapsody’ van de eerste plaats van de Radio 2 Top 2000 aller tijden en twee jaar later riepen Radio 2-luisteraars ‘Welterusten, meneer de president’ uit 1966 uit tot het beste protestlied, vóór nummers van John Lennon en U2. Louter op zijn rijke verleden teren doet De Groot echter niet. Op dit moment
bereidt hij een nieuwe theatertour (‘Wilde Jaren’) voor die in het najaar zal starten.

Redactie Muziek.nl | Achtergrondartikelen | 30 november 2009

Interview: Gijsbert Kamer.

Max Delissen | Albumrecensies - Pop | 01 december 2009

 

Eigenlijk verdienen de 11 studioalbums die Boudewijn de Groot sinds midden jaren-60 maakte meer dan een overzichts-recensie over de box waarin ze, samen met een twaalfde schijfje met daarop een verzameling curiosa, bijeen zijn gebracht. Daarvoor is Boudewijn de Groot simpelweg van teveel betekenis voor de geschiedenis van de Nederlandstalige popmuziek.

Haarlems Dagblad 20 juni 2009
Sport

 

HEEMSTEDE - Boudewijn de Groot kan aan zijn indrukwekkende carrière een noviteit toevoegen: het componeren van een kür op muziek.