Met mijn neus in de wind
Illustraties: Mark Janssen
Tekst en muziek: Boudewijn de Groot & Jaco van der Steen

Boudewijn de Groot heeft geen introductie nodig. Iedereen kent hem van zijn prachtige liedjes zoals; Meisje van 16, Verdronken vlinder, Meneer de president, Tante Julia, Land van Maas en Waal, Avond etc. Hij werkt al lange tijd samen met Jaco van der Steen en op zijn website staat o.a. te lezen "Boudewijn maakt een tekst en ik schrijf er muziek bij".  Uit die samenwerking kwam in 2018 het album ‘Even weg’ voort. Boudewijn de Groot treedt inmiddels niet meer op maar werkt nu o.a. mee aan teksten voor kinderboeken zoals het eerder uitgegeven Soms als ik een vlinder zie, een prachtig boek met verhalen die ook op met Van der Steen muziek zijn gezet.

En nu is er dit tweede boek van dezelfde samenstellers en het overtreft naar mijn mening het eerste boek, wat dus al geweldig was. Maar bij dit boek merk je dat tekst muziek en illustraties nog meer in elkaar overlopen. Je merkt dat de samenwerking klopt. Het is zo ontzettend genieten én je wordt er vrolijk van, ondanks een 'verhaaltje' dat getiteld is 'Somber'.

Het begint al met het eerste liedje Blij
Het liedje is als een gedicht geschreven, opgedeeld in blokken van acht en twaalf regels.
Via een te downloaden QRCode kunnen we de liedjes beluisteren. De blije tekst van het refrein zing je al snel mee, en de vrolijke muziek werkt erg aanstekelijk. Je loopt al snel door het huis mee te zingen:

blij blij,
ik ben altijd blij
al zijn er af en toe ook weleens
mindere dagen bij
maar meestal ben ik vrolijk
en zo blij als een kind
dan loop ik te huppelen
met mijn neus in de wind.

Mark Janssen heeft daar natuurlijk, zoals altijd, een fantasievolle afbeelding gemaakt. We zien niet gewoon een stel blije kinderen maar een vrolijk, vriendelijk groot monster met een keurig jasje aan en allerlei dieren en kinderen die heerlijk samen met het monster lopen te zingen. Ik betrapte me erop dat ik daarna al gelijk het refrein liep te zingen.

De dertien liedjes in totaal hebben allemaal verschillende onderwerpen, zoals o.a.: Klagen, schamen, somber zijn, krokodillentranen huilen, heimwee hebben, geen zin hebben, bang zijn etc.
Het liedje over de kameleon is ook knap gemaakt de kleurwisseling is prachtig verwoord en de afbeelding laat je glimlachen. Wat een feestje.

De muziek erbij varieert heel erg, de ene keer is het liedje bijna een meedeiner, de andere keer speelt een steelband of horen we tekst gezongen op een cha cha cha- of tangoritme.
Sommige liedjes zijn echt Boudewijn de Groot liedjes, zoals Best een beetje bang. De stem, de tekst de sfeer roepen gelijk herinneringen op aan eerdere liedjes van hem. En als zo'n liedje o.a. over donder en bliksem gaat dan weet Mark Janssen daar ook weer een perfecte afbeelding bij te maken, die wel de regen en onweer weergeeft maar toch die altijd fijne vrolijke sfeer heeft van al zijn tekeningen.

Kortom, trek je jas aan, ren naar de boekwinkel, koop het boek en Geniet, met hoofdletter G.

ISBN 978904771662 | Hardcover | 32 pagina's | Lemniscaat | 17 september 2024
Formaat: 25 x 33,5 cm | Leeftijd 6+